Projekt dzielnicowy

Skrzyżowanie przy Galerii Bałtyckiej przyjazne dla rowerzystów/ek i pieszych.
Charakter projektu: dzielnicowy, Wrzeszcz Górny. Projekt wygrał prawybory (w kategorii – projekty dzielnicowe) w Rowerowym Budżecie Obywatelskim (głosowanie miało miejsce podczas 19 Wielkiego Przejazdu Rowerowego 14 czerwca 2015 r.)
Przebudowa skrzyżowania przy Galerii Bałtyckiej w celu poprawy warunków ruchu rowerowego oraz zwiększenia komfortu i bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów:

  • wyprostowanie i poszerzenie do 3 m przejazdu rowerowego pod estakadą (na jednej fazie świateł) między Galerią Bałtycką a Lidlem
  • utworzenie nowego przejazdu rowerowego przez al. Grunwaldzką, od Lidla do Garnizonu (na jednej fazie świateł); szerokość 2 m x 70 m długości
  • wprowadzenie wyraźnie oznakowanej strefy pieszo – rowerowej z pierwszeństwem pieszych (znaki C13 – C16 z kreską poziomą) – na przecięciu głównych ciągów pieszych i rowerowych przed Galerią Bałtycką – z wyraźnie zaznaczonym PIERWSZEŃSTWEM PIESZYCH (poprzez oznakowanie pionowe i poziome)
  • stworzenie obszarów akumulacji rowerzystów/ek
  • poszerzenie placyku przy przejściu dla pieszych (od strony Lidla)
  • wydłużenie fazy światła zielonego na rowerzystów i pieszych na istniejącym przejeździe rowerowym i przejściu dla pieszych przez al. Grunwaldzką
  • Łączny koszt projektu (dokumentacja budowlana oraz roboty budowlane): 257 000 zł

    Wizualizacje i projekty przebudowy skrzyżowania na stronie Aleja Grunwaldzka – skrzyżowanie z ulicą Żołnierzy Wyklętych


    Autorka projektu: Lidka Makowska
    kontakt: makowska.wrzeszcz@gmail.com
    telefon 603 508 663

    5 myśli nt. „Projekt dzielnicowy”

    1. Jesteście pewni tej wspólnej przestrzeni pieszo rowerowej?
      To jest główna oś komunikacyjna Gdańska o sporym natężeniu ruchu rowerowego. Mamy też bardzo duży ruch pieszy miedzy przystankami i GB. Brak separacji wprowadzi chaos w to i tak już trudne miejsce (przypomnijcie sobie dlaczego zostały postawione słupki wzdłuż ddr). Skończy się na slalomie między pieszymi, co raczej nie poprawi bezpieczeństwa.

      1. Założeniem tej przebudowy jest wyraźne oznakowanie drogi rowerowej oraz pierwszeństwa pieszych przez ddr, na trasie przystanki tramwajowe – Galeria Bałtycka. Obecnie jest chaos, zebra dla pieszych są słabo oznakowana. Nasze rozwiązanie wymaga wzajemnego szacunku i uważności zarówno od pieszych, jak i rowerzystów. Takie rozwiązania są pewnym eksperymentem w Polsce, ale w miastach rowerowych Europy funkcjonują z powodzeniem od lat.

    2. Jesteśmy dość mocno pewni 😉 100% pewności nie ma nikt. Ale siedzieliśmy nad tym bardzo długo, także debatując z ekipą RMA i z ZDiZ. Jak zerkniesz na projekt, który miasto już ma wykonany, to jest tam przewidziana dodatkowa linia słupków (nie widać tego – nie mieści się w „kadrze” wizualizacji). Co do chaosu – on powstaje wtedy, gdy rowerzystom „kończy się” droga dla rowerów i nie widzą – co dalej. Tu przerwa będzie wynosić 10 czy 12 m i będzie widoczny duży placyk postojowy przed światłami (jego z kolei nie ma na projekcie – będzie dorobiony). W miejscu tej przerwy piesi zyskają „chodnik przechodni” przez DDR. Jest to sugestia – „ustąp pierwszeństwa”. Naszym zdaniem przyda się niektórym rowerzystom. Dodatkowo – oznakowanie całego terenu przed Galerią jako C13 – C16 z kreską poziomą spowoduje że można będzie legalnie podjechać np do parkingu rowerowego. Jeśli rozwiązanie się nie sprawdzi – zawsze można będzie odtworzyć te 10 m drogi rowerowej.

    3. Mam pytanie o „przerwe” między nowym przejazdem rowerowym od Lidla do Garnizonu a istniejącym kawałkiem drogi rowerowej przy al. Żołnierzy Wyklętych. Czy przejazd zostanie płynnie połączony z istniejącą drogą rowerową? Czy są jakieś plany?

      1. Dzięki za pytanie bo nie widać tego zbyt dokładnie na projekcie a to ważne: cała tamta strona Grunwaldzkiej (od strony Garnizonu) ma zostać przebudowana na strefę pieszą z dopuszczonym ruchem rowerowym. Projekt takiej przebudowy obejmuje południowo zachodnią stronę Grunwaldzkiej od Szymanowskiego aż do Opery Bałtyckiej. W ramach projektu przewidziana jest poprawa nawierzchni, utworzenie przejazdów rowerowych, oznakowanie itd. Odbędzie się to w ramach inwestycji planowanych przez Miasto Gdańsk w ramach dużego projektu inwestycji rowerowych STER-węzły (o ile projekt ten zostanie zatwierdzony i otrzyma dofinansowanie ze środków UE). Tak więc będzie połączenie przejazdu od Lidla z istniejącym przejazdem przez Żołnierzy Wyklętych po stronie południowo zachodniej.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *