Aleja Zwycięstwa – Przejazd przez ulicę Piramowicza

W ramach projektu przewidujemy wykonanie przejazdu rowerowego i przejścia dla pieszych z zachowaniem ciągłości nawierzchni – na wyniesionej rampie przez ul. Piramowicza. Planowana jest przy tym korekta (uproszczenie) przebiegu przejazdu rowerowego oraz usunięcie zbędnych barierek zwiększających czas ewakuacji rowerzystów ze skrzyżowania.

Aktualny wygląd oraz wizualizację proponowanego rozwiązania obejrzeć można poniżej.


przesuń suwak, żeby zobaczyć zmiany

projekt_Piramowicza

9 myśli nt. „Aleja Zwycięstwa – Przejazd przez ulicę Piramowicza”

  1. Te barierki muszą tam być. Widać, że nigdy nikt z was nie wyjeżdżał tamtędy samochodem. Staram się jeździć supergrzecznie w stosunku do rowerzystów i pieszych, zawsze ustępują pierwszeństwa itd., ale tam jest po prostu niebezpiecznie. Nawet przy ustawionych barierkach rowerzyści wpadają tam często zza ogrodzenia z prędkością ponad 20km/h, co często kończy się niebezpiecznymi sytuacjami. Płoty na tyle ograniczają tam widoczność kierowcom, że nieraz widziałem, jak podjeżdżali bardzo powoli blisko, patrzyli w jedną stronę, w drugą, a kiedy ruszali już zdążył wjechać przed nich rowerzysta pędzący od strony, którą sprawdzali jako pierwszą. Oczywiście zawsze kończyło się to krzykami ze strony rowerzysty, ale w tym wypadku to naprawdę nie jest wina kierowcy. Jestem zawsze za tym, żeby ułatwiać życie rowerzystom, ale tutaj skończy się to po prostu ścinaniem z jeszcze większą prędkością przez rowerzystów skrzyżowania o metr-półtora bliżej pasa Grunwaldzkiej i zwiększeniem liczby wypadków.

    1. Nie mogę się zgodzić – to co proponujemy, zostało uzgodnione z Komisją Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Działem Inżynierii Ruchu ZDiZ i ma na celu właśnie poprawę bezpieczeństwa. Obecnie jest z nim fatalnie, proszę zapytać np policjantów pilnujących konsulatów na co dzień o opinię o tym skrzyżowaniu. Barierki stoją niezgodnie z przepisami w skrajni drogi rowerowej o natężeniu ruchu do ok. 4 tys rowerów na dobę, zawężają tory ruchu rowerzystów powodując kolizje i zatory a dodatkowo sugerują kierowcom jakoby mieli pierwszeństwo (skoro rowerzyści są szykanowani meandrem z barierek). Szykana powstała ok 10 lat temu, zanim przepisy jednoznacznie określiły pierwszeństwo rowerzystów na przejazdach rowerowych takich jak ten. W obecnej sytuacji kierowcy przed przejazdem powinni się zatrzymać dokładnie tak jak przed wyjazdem z ulicy podporządkowanej. Ważna informacja dodatkowa która może rozwiać Pana obawy – w ramach przebudowy zostaną tam ustawione dwa lustra obserwacyjne dla kierowców, zwrócone pod kątem 45 stopni w obie strony drogi rowerowej. Efekt będzie podobny jak na wyjeździe na al Hallera widocznym na zdjęciu w linku: http://bo.rowery.gdansk.pl/instalacja-luster

  2. A mógłbyś rozwinąć – dlaczego? Z mojej strony: obecnie barierki stoją tam nielegalnie w skrajni drogi rowerowej z pierwszeństwem przejazdu, łamiąc normatywy drogowe i standardy dróg rowerowych obowiązujące w Polsce i w Gdańsku. Postawiono je zanim weszła w życie nowelizacja Prawa o ruchu drogowym dająca jednoznaczne pierwszeństwo rowerzystom na właśnie takich przejazdach rowerowych wzdłuż drogi głównej. Opinie o tym skrzyżowaniu są fatalne – z 2 powodów. Rowerzyści czują się dyskryminowani szykaną z barierek (pomimo pierwszeństwa), kierowcy narzekają na słabą widoczność. Stąd propozycja usunięcia szykany oraz postawienie 2 luster obserwacyjnych dla kierowców (jak na zdjęciu: http://bo.rowery.gdansk.pl/instalacja-luster). Skrzyżowanie było także analizowane pod kątem poprawy bezpieczeństwa przez Urząd Miasta i ZDiZ i takie rozwiązanie uzyskało poparcie fachowców. Problem nieudzielania pierwszeństwa przejazdu w tym i podobnych miejscach – przez kierowców – wymaga jednak oczywiście dalszych działań edukacyjnych.

  3. Jeżdżę tam bardzo często, barierki to porażka, tym bardziej że rowerzyści jadą wzdłuż głównej trasy i są ich setki. Po prostu robi się korek i jest bardzo niebezpiecznie. Dodatkowo kierowcy próbują czasem się wciskać wymuszać. Tam trzeba patrolu straży miejskiej i mandatów. A barierki zdjąć koniecznie.

  4. Ja tam wole te barierki niż pieszych na ddr. W tym miejscu jest tak wąski chodnik i ostro ścięty, że bez barierek ludzie będą schodzić na ścieżkę.

    1. Barierki postawiono w celu szykanowania (spowolnienia) ruchu rowerowego, bez względu na ruch pieszy (niezbyt wielki) w czasach kiedy prawo o ruchu drogowym nie dawało rowerzystom jednoznacznego pierwszeństwa na tego typu przejeździe. Przebudowa spowoduje poszerzenie możliwości przejazdu rowerem (nieoficjalnie rowerzyści już to robią – widać to na wyjeżdżonym przesmyku na lewo od barierek). Nie wydaje mi się że zachęci to pieszych do chodzenia przez przejazd rowerowy. Intensywny ruch jest tam głównie rowerowy i samochodowy, piesi są pod presją aby korzystać z wyznaczonych pasów. Jak opisałem poniżej, nie jest to rozwiązanie optymalne ale na nic innego nie ma obecnie zgody ZDiZ. To co proponujemy to kompromis usuwający niezgodne z prawem szykany w skrajni drogi rowerowej.

  5. Tu często widzę samochody zastawiające pół przejazdu rowerowego, mimo iż mają tyle samo miejsca przed sobą. Może warto by temu jakoś zaradzić lub wziąć pod uwagę?

    1. Nasz projekt temu w jakimś sensie zaradza – dzięki usunięciu barierek rowerzystom łatwiej będzie znaleźć wolny przejazd na wprost, w zależności od tego czy 1 samochód znalazł się w azylu oczekiwania na skręt w prawo czy nie. Niestety na poważniejsze zmiany na tym skrzyżowaniu (np. całkowite wyprostowanie przejazdu rowerowego z likwidacją azylu lub w ogóle odwrócenie kierunku ruchu nie ma zgody zarządcy drogi (ZDiZ)). Sytuacja jest trudna bo ta ulica lokalna jest wykorzystywana jako skrót tranzytowy między ulicami wyższej klasy (G). Jest to nieprawidłowe względem reguł strefowania ruchu i zasad bezpieczeństwa ruchu drogowego ale ZDiZ utrzymuje taki stan obawiając się sprzeciwu kierowców. Przepustowość jest ważniejsza niż prawidła inżynierii drogowej, niestety. To, co zaproponowaliśmy to trudny kompromis.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *